Sunday, April 21, 2013

WWW.HALLO040.NL

http://www.hallo040.nl/archief/archief-2/our-house-10-x-eindhoven-in-milaan/


SONY DSC
  • Vr 19 April

Our House: 10 x Eindhoven in Milaan

Eindhovense ontwerpers zetten zichzelf twee keer per jaar in de spotlights: tijdens de Dutch Design Week én tijdens de meubelbeurs van Milaan. Onder het mom ‘samen sterker’ waren op diverse plaatsen in Milaan ‘Eindhovense’ clusters te zien, zoals bij Cascina Cuccagna. Hier presenteerde Martijn Koomen werk van zichzelf en negen bevriende ontwerpers uit Eindhoven.
Martijn Koomen
Cascina Cuccagna is een 17e-eeuwse woonboerderij in Milaan, waar Martijn Koomen met behulp van enkele bevriende ontwerpers in de binnentuin een houten zomerhuis bouwde, gebaseerd op een van zijn afstudeerprojecten aan de Design Academy. “We hebben het hier ter plekke opgebouwd. In Eindhoven hadden we alle bouwelementen al voorbereid, zodat we met ruim 2500 kilo de Brenner over moesten. Het huisje is gebaseerd op een oude boerderij die mijn ouders hebben gekocht en die ik samen met mijn vader heb opgeknapt.”

Martijn Koomen

Zomerhuis
Het skelet van het houten zomerhuis is gemaakt van vurenhout, op de vloer liggen steigermaterialen, voor de ramen is glas gebruikt uit kassen uit het Westland en het dak is van zink. Van Martijn Koomen staan in het huisje o.a. een tafel, een wit servies met in kleur het spontane spoor van een mier en is een raam vervangen door zijn Window/Vase, waardoor buitenplanten naar binnen kunnen groeien.

Akko Goldenbeld
Aan het plafond hangen enkele lampen die uitnodigen om aan te doen. Ik trek aan een touwtje en ‘plok’, daar slaat een koperen hamertje op de lamp. De ‘Bellamp’ is van Akko Goldenbeld en gemaakt van oude duikflessen. “Als ontwerper werk ik met gebruikte materialen en objecten, met name van metaal. Zo vond ik op de sloop een paar oude zuurstofflessen. Op weg naar huis, hoorde ik er iets tegenaan tikken, wat een heel mooi geluid maakte. Het bracht mij op het idee om er lampen van te maken; elke lengte, heeft z’n eigen geluid.” Een even simpel, stijlvol als sympathiek ontwerp.

Akko Goldenbeld
Roel de Boer en Michiel Martens
De Spruce Stove is het resultaat van een samenwerking tussen twee oud-studenten van de DAE: Roel de Boer en Michiel Martens. Hun Spruce Stove (voor binnen) opent de weg naar een nieuwe manier van hout stoken. Zo ‘eet’ deze haard hele boomstammen. Dankzij een soort diafragma-opening kunnen bomen van verschillende diktes erin. Aan de zijkant van het huisje, hingen nog enkele ‘Green Roofing Tiles’ van Roel de Boer. Gemaakt van gerecycled kunststof en bedoeld om huizen en/of daken ‘groener’ te maken door hier plantjes in te houden. De vegetatie werkt luchtzuiverend en geluidsisolerend.

Roel de Boer en Michiel Martens
Wouter Strietman
En wie werkte er in het huis bijna de hele dag: Wouter Strietman, de ontwerper van de ES2, een technisch uitziende espressomachine die met de hand bediend wordt. Wouters hand dus, die in Milaan wel honderden kopjes espresso heeft gezet. Voortbordurend op zijn afstudeerproject aan de DAE, is daar nu deze tweede espressomachine. “Ik wil machines ontwerpen en maken die gewoon hele goede espresso maken. Machines ook die de techniek inzichtelijk maken. Doordat ik de machine met de hand bedien, kan ik veel verschillende smaken maken. Dit doe ik door te variëren met druk, de tijd van extraheren, de fijnheid van de maling en de hoeveelheid water.” Wouter Strietman heeft inmiddels 20 stuks van zijn ES2 gemaakt en hoopt deze voor circa 2.200 euro te verkopen.

Overig werk in ‘Our House’: textiel van Jetske Visser, een lamp van Rogier Arents, keramiek van Kristie van Noort, kunstig werk van Giulia Berra en de rieten bank en Copper Lamp van Steven Banken.
Foto’s: René Meulenkamp
Tekst door Monique van Empel

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...